1. Co je frontend ?
Frontend (psáno také někdy front-end nebo front end) je zpravidla ta část webu nebo webové aplikace, kterou uživatel vidí ve webovém prohlížeči a se kterou interaguje. Je to prezentační vrstva jejíž smyslem je uživateli předat informace (data) a případně data od něj převzít a předat je backendové části aplikace (serveru). Jelikož frontendová část aplikace je ta, kterou uživatel vidí a se kterou interaguje, veškerý webový design se soustředí právě na ni.
Vývojář který se zaměřuje na frontendovou část aplikace bývá označován jako frontend developer.
2. Co je backend ?
Backend (psáno také někdy back-end nebo back end) je zpravidla ta část webu nebo webové aplikace, která běží na serveru a která komunikuje s databází. Backendová část aplikace přebírá data od uživatele prostřednictvím frontendové části aplikace, backendová část tato data zpracuje (např. vyžádá si informace z databáze, provede výpočet apod.) a výstup opět pošle frontendové části aplikace, se kterou uživatel interaguje.
Vývojář který se zaměřuje na backendovou část aplikace bývá označován jako backend developer.
3. Kdo je full stack developer ?
Full stack developer je vývojář webu, který staví jak frontendovou část aplikace, tak část backendovou. Obvykle tuto činnost nezajišťuje jeden člověk, ale tým lidí, kdy část týmu se věnuje frontendu (web design, grafika, kódování stránky, UI design, UX design) a jiná část týmu se specializuje na napojení redakčního systému a správu databáze.
4. Co je UX design a UI design ?
UX design (User Experience design) se zabývá navrhováním různých řešení tak, aby co nejlépe sloužila uživateli. Popisuje, jak by měla probíhat efektivní interakce mezi uživatelem a webovou stránkou. Klíčové je, aby daná věc co nejlépe plnila svůj účel a funkci. Cílem UX designéra je vytvořit řešení, aby se uživatel na webu pohyboval intuitivně. Naproti tomu UI design (User Interface design) se zabývá vizuální podobou. Klíčové je zde to, jak vypadá produkt, prostředí či konkrétní prvek, se kterými zákazník přichází do kontaktu, nikoliv to, jak fungují. Z této definice je patrné, že pokud chcete mít spokojené zákazníky, nelze UI od UX zcela oddělit.
5. Co je responzivní design ?
Responzivní design je takový design, kdy obsah webu se automaticky přizpůsobuje zařízení, na kterém je zobrazen (mobilní telefon, tablet, stolní počítač apod.). Z pohledu responzivního designu by se obsah webu měl chovat podobně jako kapalina, tedy zaujmout tvar (objem) podle nádoby, ve které zrovna je. Důvodem pro responzivní design webu je skutečnost, že dnes máme spoustu zařízení s různým rozlišením (od malých mobilních telefonů až po 4K displeje stolních počítačů) a nedávalo by tak smysl optimalizovat obsah webu jen pro jedno nebo dvě rozlišení.
6. Co je to mobile first přístup ?
Mobile first přístup je přístup při tvorbě webu, který sází na to, že webová stránka by měla být budována a optimalizována napřed pro zařízení s nejmenším rozlišením (mobilní telefony), postupně přes tablety různých velikostí až po zařízení s velkým rozlišením (desktopy).
7. Co je skeumorfismus ?
Skeumorfismus imituje (pro objekt již nepotřebné) funkční prvky originálu.
Vzpomínáte si na webové stránky konce 90.let? Tehdy byly weby (a nejen weby, např. i ikony na ploše, ikony v mobilních telefonech) plné skeumorfismu, kdy se virtuální objekty snažily věrně napodobit ty z reálného světa (např. detailně vyobrazená tlačítka, posuvníky apod). Do web designu skeumorfismus přenáší detaily z reálného světa, které jsou však pro potřeby webového designu nepotřebné. Dnes je ve web designu skeumorfismus považován za překonaný. Opakem skeumorfismu je pak flat design (plochý design).
8. Co je to Flat design (plochý design) ?
Flat design (plochý design) je minimalistický styl počítačové grafiky uplatňující se především v oblasti uživatelského rozhraní aplikací a webového designu. Vyznačuje se důrazem na jednoduchost, jednobarevnými plochami, absencí rámečků a jiných členění plochy, důrazem na typografii. Plochý styl v počítačové grafice se začal prosazovat v druhém desetiletí 21. století, zejména jako protiklad skeumorfismu, realistického vzhledu napodobujícího předměty a prvky z reálného světa. Jako nevýhoda plochého vzhledu se obvykle uvádí neintuitivnost, kdy ovládací prvky již svým vzhledem tak jasně nenapovídají způsob užití (tlačítka, přepínače apod.), zatímco názornější podoba by byla výhodnější zejména pro nezkušené uživatele. Z plochého designu vychází např. Metro design, který se uplatňoval pro tvorbu rozhraní aplikací Windows nebo Material Design, který Google implementuje do svých webových aplikací.
9. Co je to Material design ?
Material Design je designový jazyk vyvinutý společností Google v roce 2014. Je to grafický a designový standard, který Google implementoval do celé řady svých webových a mobilních produktů s cílem poskytnout konzistentní prostředí na všech platformách a aplikacích. Material Design klade důraz na jednoduchost a přehlednost. Na rozdíl od Flat Designu (plochého designu) pracuje se světlem a stíny (např. použitá tlačítka, dropdown seznamy, navigace apod. působí díky stínování plasticky).